woensdag 6 juli 2016

Kalkdoek...

Maandag maakte ik een kalkdoek voor de overloop op de zolder. Daarvan plaatste ik wat foto's op Instagram. En toen kwamen er wat vragen hoe ik dat gedaan heb. Dus maar even een blogje hierover geschreven!

Allereerst heb je een lap linnen nodig. Die knip je op de gewenste maat. Daarna heb ik er willekeurig wat lapjes opgenaaid. Kan ook zonder als je het doek liever gladder hebt. Overigens kwam ik er later achter dat de lapjes niet perse vastgenaaid hoeven zijn. Met het verven later plakken ze goed genoeg vast. Dat durfde ik van te voren er niet op te gokken. Maar had achteraf gezien prima gekund.


Dan ga je in je verfkast op zoek naar wat restjes muurverf of kalkverf in de gewenste tinten. Overigens gebruikte ik voor de eerste basislaag gewoon decoverf van de Action. Ik verdunde de verf 1 op 1 met water. En verfde toen een eerste egale laag op het doek. Opletten dat je de verfstreken steeds in dezelfde richting zet.


De eerste basislaag verf laten opdrogen. Daarna mengde ik met de restjes verf een wat lichtere tint. Ook deze weer verdunnen met water. En die zette ik daarna niet dekkend, in dunne vegen eroverheen. Willekeurig op sommige plekken wat dikker aanzetten, en op andere plekken wat dunner.
Dit kun je net zo lang herhalen, met verschillende tinten tot het doek naar je zin is. Wel steeds tussendoor laten drogen.


Daarna niette ik een donker geloogbeitst eiken latje aan de bovenrand erachter. Een stoer dik touw aan het latje vastgeniet. En klaar was het 'kunstwerk'!


Nu hangt het mooi te wezen op de overloop van de zolder!


Ook hing ik op de overloop een oud eiken kapstokje op dat ik laatst bij een kringloop vond. Nu is ook het overloopje sfeervol aangekleed!







5 opmerkingen:

  1. Super mooi gemaakt, Lydia...bedankt voor de duidelijke uitleg!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gohh Lydia wat heb jij een goeie ideeen. Naar aanleiding van je kalkdoek en foto op IG ging ik eens kijken. Wist ik veel dat ik al heel veel blogjes gemist had. Superhandig met naald en draad ben jij zeg. Ik moet dus gewoon vaker kijken op je blog.
    Groetjes Coby (IG cbcosycot)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt superleuk ! Harstikke duidelijke uitleg . Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan je alle linnen gebruiken voor het kalkverf? Of heb je bepaalde linnen stof daarvoor nodig?

    BeantwoordenVerwijderen