maandag 9 februari 2015

Was, was, was...

Tja, met een baby in huis lijkt de was wel weer 'ontploft'. Ongelooflijk hoeveel wasgoed zo'n kleintje produceert! Vooral door spuugacties. Dus vieze spuugdoekjes en hydrofieldoeken bij de vleet. Een keertje spugen in de wieg of op het aankleedkussen, en hoppa weer wat was. Of ook heel leuk: mama onderspugen terwijl je in de draagdoek zit... Dus naast zijn kleertjes, kunnen mijn kleren ook minstens dagelijks in de was. Of twee keer per dag! 
En als je handig denkt te zijn door alvast een hydrofieldoek tussen ons in te leggen... Dan draait hij zijn hoofdje naast de doek om alsnog m'n vestje onder te spugen!

Verder is een deel van de vele wasgoed ook wel eigen keuze. In het verleden heb ik wel eens geschreven over wasbare luiers. En ook daar zijn we met Sietze inmiddels mee gestart. Parttime, dat wel. 's Nachts krijgt hij gewoon een pamper aan, want die hoef je minder vaak te verschonen. Maar overdag wasbaar en dus zeker zo'n 5 tot 7 luiers per dag in de was (van Sietze en dan ook nog een stuk of wat van Lisanne).
Destijds voor Lisanne heb ik een stapel van die voorgevormde luiertjes genaaid. Maar voor de eerste weken zijn die nog net wat groot, dus tot nog toe vooral vouwluiers gebruikt. Werkt ook prima met zo'n ukkie. Overigens geen gedoe met spelden: ik plak hem gewoon dicht met een stuk schilderstape. Wollen overbroekje eroverheen om de boel 'waterdicht' te maken, en klaar is Kees!
 



Verder gebruik ik zelf i.v.m. de borstvoeding wasbare zoogcompressen om doorlekacties te voorkomen. Destijds bij Jochem en Gerben had ik geen idee dat je die ook in een wasbare variant had en gebruikte ik dus wegwerp. Ik geloof dat er wel zo'n 4 dozen per week doorheen gingen... Dus al met al best een kostenpost en afvalberg. Tijdens de zwangerschap van Lisanne heb ik wat setjes wasbare gekocht en er zelf nog een stapeltje bij genaaid. En die gebruik ik nu weer. En dat bevalt prima. Maar wel weer een beetje extra was...


(Ik vind deze van Myllymuksut het fijnst.)

Ook voor maandverband en inlegkruisjes gebruik ik sinds enkele jaren een wasbare variant. Ik vond het eerst een beetje een raar idee, maar ik ben er toch erg tevreden mee. Ik vind het in de praktijk prettiger dragen als wegwerp. Wegwerp is door het plastic onderlaagje toch altijd wat broeierig, zeker in de zomer. En met wasbaar maandverband heb je daar geen last van. Het wassen is een klusje van niks. Na gebruik bewaar je ze in een bakje/emmertje met koud water en dan kunnen ze zo mee in de was. Veel extra was heb je er niet aan, want het neemt niet zoveel ruimte in. Maar het is wel een heel makkelijke en fijne kosten- en milieubesparing. Ben je gewend tampons te gebruiken, maar wel op zoek naar een duurzaam alternatief, kijk dan eens of een menstruatiecup iets voor je is.

O.a. op de site van CuteCotton kun je meer informatie vinden.

(Ik heb wel getwijfeld om over bovenstaande te bloggen, want het voelt toch wel een beetje privé ofzo. Maar toch maar gedaan. Want het hoeft natuurlijk geen taboe-onderwerp te zijn, en wie weet kan er nog iemand zijn voordeel mee doen!)

1 opmerking:

  1. Fijn dat je dit deelt;doen waar je je goed bij voelt en bravo dat je dit extra werk erbij neemt,hier nogal van de makkelijke kant pampers in pak en maandverband enz ook (ps zou t niet zien zitten met al mn dames om al te wassen enz).Schattige babybeentjes om op te eten.

    BeantwoordenVerwijderen