zaterdag 10 mei 2014

Hooimadam

Hebben jullie wel eens van een hooimadam gehoord?
Het werkt volgens hetzelfde principe als een hooikist:
je brengt 'iets' aan de kook, zet het in de hooikist en het blijft warm en gaart na.

Nu is een hooikist doorgaans nogal een sta in de weg. Dus is er nu een moderner versie: de hooimadam!

Maar ja, als je Lydia heet, dan koop je natuurlijk niet zo'n ding...
... dan maak je hem zelf!

En dat deed ik, inmiddels al weer zo'n twee jaar geleden. 

Met een paar lapjes uit de voorraad, een paar meter biaisband in een bijpassende kleur en een oud dekbed voor de vulling kwam ik een heel eind. Natuurlijk kun je ook een oude wollen deken, of een stuk wattine gebruiken.


Leg een dubbel stuk dekbed tussen twee lagen stof. Om verschuiven te voorkomen kun je hem langs de rand even vastzetten, maar dit is niet noodzakelijk. 


Teken een mal voor de bodem. Ik nam de allergrootste pannendeksel uit mijn collectie hiervoor. Op de stof vastspelden en er ruim omheen naaien.


Daarna uitknippen rond de genaaide cirkel.


Meet de diameter van de cirkel op en vermenigvuldig dit met 'pi' (3,14). Nu weet je de omtrek van de cirkel.


Knip twee lappen stof uit die iets langer zijn als de uitgerekende omtrek van de cirkel. De hoogte kun je zelf bepalen, die van mij is ong. 50 cm. Er tussen weer een dubbele laag van het dekbed. Naai de zijkanten en de bovenkanten dicht met een stuk biaisband.
Sluit de zijkanten een klein stukje over elkaar heen en naai tot ongeveer halverwege vanaf de onderkant aan elkaar.


Zet nu de zijkant en de bodem aan elkaar. Vanwege de dikke lagen is dit echt een prutswerk! Maar goed, het is toch gelukt!


Aan de buitenkant maakte ik nog een paar lusjes. En ik naaide een lang stuk biaisband dubbel. Rijg deze door de lusjes. Hiermee kun je je hooimadam dichtknopen.  




15 opmerkingen:

  1. Ik had er nog nooit van gehoord maar wel handig lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk is dit! Mijn oma zette wel eens een pan rijst eerst in kranten en dan in bed om na te garen. Toen had je nog geen snelkokende rijst. Hij is ook zo mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jouw madam ziet er heel mooi en gezellig uit! Echt leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super dat je die zelf hebt gemaakt...
    ik ben absoluut niet handig met naald en draad, dus ik heb hem toen besteld :).. ook handig
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super dat je die zelf hebt gemaakt...
    ik ben absoluut niet handig met naald en draad, dus ik heb hem toen besteld :).. ook handig
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die is mooi geworden zeg ! En bevalt ie goed? Ik heb nu 1 te leen, en nu ik jouw "madam" zie twijfel ik om hem te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Lydia, aangemoedigd door allerlei verhalen ging ik op zoek naar een model om zelf een hooimadam te maken en kwam zo dus bij jou uit. Ik had me afgevraagd wat ik zou kunnen gebruiken als vulling en was zelf niet op t idee gekomen om een (oud) dekbed te gebruiken. Die had ik nog liggen en nam vandaag de proef op de som.........met draadjesvlees........wat best een luxe is gezien mijn budget, dus dat moest t worden. Na de pan 3 uur ingepakt te laten staan, heb ik geproefd....................OMG, wat heerlijk is dat geworden zeg!
    Ik heb nog stof liggen die dik genoeg is, helaas niet zo leuk als jouw stofje, maar die hooimadam gaat er komen hoor. ;)
    Dankjewel voor de handige beschrijving, warme groet, Cassandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op 4 januari schreef ik nog dat ik twijfelde.....kopen of maken.
    Inmiddels gemaakt aan de hand van jouw patroon, waarvoor dank !
    Hij is al volop in gebruik, echt superblij ben ik ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. eergisteren probeerde ik voor het eerst dit concept uit, meteen maar riblappen genomen en in blokjes gesneden, met stukjes bospeen, puntpaprika, prei en krieltjes, bouilon en tomatenpuree. alles aanbakken, tien minuten goed doorgewarmd ( mag eigenlijk twintig, maar dan zou ik de groentes er pas in de laatste 5 minuten bij doen) en vervolgens in bed :-)) tussen lagen dekbed in. 6 uurtjes verder, en....wauw! draadjesvlees, heerlijke saus, zachte, niet overgare groentes!!
    nu dus achter de naaimachine voor een echte hooimadam! even een vraagje : stikte je aan de randen met het biais er aan naaien, ook door de vulling heen? dat lijkt me nogal een toer.... bedankt in ieder geval voor je mooie tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een superleuke tip om deze hooimadam zelf te maken. dank je wel!
    marianne: www.gezondgroenengelukkig.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoihoi,

    Ik ga dit patroon ook proberen! Superleuk!!
    Zou het makkelijker zijn om de onderkant aan de zijkant te naaien en dan voor de zijkanten nog niet de wol ertussen te doen maar eerst de bodem aan de zijkant te naaien, dan de wol ertussen en dan de bovenkant dichtnaaien?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn moeder is er nu een voor mij aan het maken. Heel erg bedankt voor de werkbeschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Is het nog belangrijk waar de vulling is van het dekbed wat je gebruikt? Moet dat per se wol zijn? Vr groeten Annegreet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. beetje sneu dat je een geregistreerde merknaam en bijbehorend product jat. Bij deze officieel een copycat

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Lydia,bedankt voor je duidelijke uitleg en de foto's erbij. Ik stikte de lappen zonder de vulling erin. Liet een stukje open en stopte dan de vulling er pas in.Stikken ging dan gemakkelijker. Onderin doe ik een verwarmde kleine hittepit als ik hem gebruik.Blijft dan wat langer warm.
    Ook doe ik, bovenop de pot met inhoud, een extra stukje vulling, om het zo lang mogelijk warm te houden. Ik maak namelijk zelf yoghurt. Werkt prima.

    BeantwoordenVerwijderen