dinsdag 18 februari 2014

Brood bakken

Ik had beloofd nog een keer over brood bakken te bloggen.
Belofte maakt schuld...
dus...

een broodbakblogje!

Voor een volkorenbrood gebruik ik altijd het volgende recept:

475 gr. volkorenmeel
275 gr. tarwebloem
10 gr. zout 
11 gr. instantgist
een scheut zonnebloemolie, ong. 20 gr.
410 gr. water



Met de combinatie van volkorenmeel en bloem kun je variëren, al naar gelang wat voor brood je wilt. I.p.v. volkorenmeel gebruik ik ook wel waldkornmeel. Ik meng het dus wel altijd met tarwebloem omdat het anders erg vast brood wordt. 
Als je witbrood wilt, dan neem je alleen 750 gr. tarwebloem.

Wat betreft het zout: als je maar af en toe bakt kun je prima gewoon zout gebruiken. Als je echter (bijna) al je brood zelf bakt, is het aan te raden broodzout te gebruiken. Dit is dubbel gejodeerd tov gewoon zout. Hier kun je er meer over lezen waarom dit nodig is. 

Ook de vloeistoffen weeg ik af op de weegschaal, omdat dat nauwkeuriger is als met een maatbeker.

Ik laat de broodbakmachine het kneedwerk doen. 30 minuten kneden.



Daarna laat ik het 45 - 60 minuten op een warme plaats rijzen in een kom met een theedoek erover. 



Dan met de hand het deeg weer even doorkneden. Dan kun je het brood vormen. Dit vind ik altijd het leukste deel van het broodbakken. Hier kun je je creativiteit in kwijt. Er zijn allerlei variaties mogelijk:
- op een bakplaat voor vloerbrood
- in een broodbakblik
(ik heb een paar goedkope van de Action die ik fijner vind als een paar dure van de kookwinkel!)
bestrijken met een kwastje met water en leuk afwerken met bijv. met sesamzaad, maanzaad, zonnebloempitten, meel, etc.
- vlechten
- insnijden, schuin of recht 




Na het vormen weer laten rijzen tot de hoogte verdubbeld is. Oven voorverwarmen op 200 graden. Dan het brood in 40 minuten afbakken.



Na het afbakken het brood uit de oven halen en op een rooster laten afkoelen.



En dan is ie klaar om aangesneden te worden!



NB. De foto's in dit blogje zijn tijdens meerdere broodbaksessies genomen, vandaar de verschillende vormen van het brood die je op de foto's tegenkomt!

2 opmerkingen:

  1. Ha, vries je zelfgemaakt brood ook in? Is dat lekker? Groetjes Lotteke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Kun je heel goed invriezen.
      Als je het brood na het bakken en afkoelen gelijk invriest, is het na het ontdooien ook supervers.
      Bij voorkeur wel ongesneden in de vriezer, of evt. twee halve broden.
      Ook als je zelfgebakken brood niet invriest, ongesneden bewaren. En dan per maaltijd snijden wat je nodig hebt, dan blijft het brood verser.

      Verwijderen